HC usponi: Hautacam

Video: HC usponi: Hautacam

Video: Tour de France 2000 - 10 Hautacam 2024, Marš

Kao uspon do skijališta, Hautacam je uvijek cilj vrha na Touru, i bio je poprište nekoliko pobjedničkih poteza

Ljubitelji profesionalnih biciklističkih utrka 1990-ih pamtit će Hautacam kao pirenejski uspon na kojem je Bjarne Riis zapečatio svoju dominaciju na Tour de France 1996.

Danac se teatralno spustio uz svakog od svojih rivala da procijeni kako se osjećaju prije nego što je ubrzao pored njih i nestao u daljini, kao da ima motor skriven u svom biciklu.

Naravno, sada znamo da je etapa zaista osvojena na prevaru, ali ne takozvanim mehaničkim dopingom: Riis je 2007. priznao da je uzimao lijekove za poboljšanje performansi veći dio svoje profesionalne karijere.

Ali hajde da krivimo jahača, a ne planinu. Usponi poput Hautacama – nevini, nepomični, stoički, prekrasni – pružaju samo platno. Oni nisu umjetnici, manjkavi ili drugi.

U dresu žutog lidera od Etape 9, Riis je tražio savjet od svog bivšeg saigrača i dvostrukog pobjednika Toura Laurenta Fignona kako da odbrani svoje vodstvo u utrci na putu do Hautacam-a na Etapi 16.

'Napad!' rekao mu je Francuz nedvosmisleno. 'Žuti dres bi trebao sve to staviti na crtu u planinama.'

Slika

Svi glavni kandidati su bili tamo, na pola puta do 16,3 km dugog uspona: branilac titule Miguel Indurain, Tony Rominger, Richard Virenque i saigrač iz Festine Laurent Dufaux, Luc Leblanc, Evgeni Berzin, svjetski prvak Abraham Olano… i oni su bili koju vodi Riisov 22-godišnji kolega iz Telekoma Jan Ullrich, koji je imao zadatak da odredi tempo uspona.

‘Samo idi što brže možeš dokle god možeš,’ rekao je Riis mladom Nemcu, prema njegovoj autobiografiji, Riis: Stages of Light and Dark.

Onda je bilo vrijeme da Riis sprovede sljedeću fazu svog plana u djelo: sačekajte da njegovi rivali počnu patiti iza Ullricha, procijenite ih na znakove slabosti, a zatim zadajte nokaut udarac.

‘Sada je bilo vrijeme da dobro iskoristim sve trikove koje me je Fignon naučio o čitanju stanja i truda svojih rivala’, napisao je..

Riis je osvojio etapu na Hautacamu za 49 sekundi od Virenquea, što mu je dalo gotovo tri minute jastuka nad Olanom.

Slika

„Želio sam danas da pobedim“, rekao je kasnije za Channel 4. Kada su ga pitali zašto se povukao prije napada, njegovo objašnjenje je bilo djelomično hladan ubica, dijelom mrtav komičar: 'Želio sam vidjeti kako izgledaju, na njihovim licima, a većina njih nije izgledala tako dobro, pa… '

Francuski favorit Virenque bi na kraju završio daleko treći u ukupnom poretku u Parizu, dok je Riis osvojio Tour za manje od dvije minute od Ullricha koji bi, u scenariju majstora i šegrta, sam osvojio Tour sljedeće godina.

Evans iznad

U 2008. godini, Hautacam je bio mjesto gdje je Australac Cadel Evans uzeo svoju prvu žutu majicu – za jednu sekundu ispred Franka Schlecka iz Luksemburga.

Evans će ga kasnije izgubiti od Schlecka, koji će ga zauzvrat izgubiti od svog CSC timskog kolege i eventualnog pobjednika Toura Carlosa Sastrea.

CSC timom je, uzgred rečeno, upravljao niko drugi do Riis, koji je, možda tražeći neku vrstu pomilovanja za vlastite prijestupe, tražio direktora Toura Christiana Prudhommea na cilju u Parizu da mu predstavi Sastrea i kaže, 'Evo vašeg čistog pobjednika Toura.'

‘Doživeo sam ozbiljnu nesreću dan pre Hautacam pozornice, i imao sam loš dan, ' seća se Evans, koji bi se vratio da bi maillot jaune bio njegov za nastavak 2011.

Slika

‘Zapravo sam izbačen na usponu prve kategorije 3 [Col de Benejacq], i bio sam na začelju pelotona. Nisam imao saigrača sa sobom i bio sam u opasnosti da izađem iz leđa.

‘Nisam bio siguran da li ću uopće moći završiti taj dan. Ali kako je dan odmicao, i do kraja tog prvog uspona, osjećao sam se bolje.’

I bilo je dobro što je bio: nakon drugog uspona treće kategorije – Loucrup – trebalo je pregovarati o strašnom Col du Tourmaletu, koji je ubrzo razdvojio sveukupne kandidate od ostalih.

Pomalo oživljeni Evans bio je tamo gdje je i trebao biti, iako sada priznaje da Hautacam nije poznavao tako dobro kao mnoge druge ključne uspone te godine.

'Znao sam da će to biti jedan od važnih uspona na Touru, ali nisam imao vremena za snimanje prije, pa sam samo pogledao nekoliko videa koje sam našao na YouTubeu i pripremljen za to na taj način.

‘Dok smo stigli do podnožja Hautacama, utrka se već prilično podijelila, tako da nije bilo da je pozicioniranje zaista kritično jer smo već bili prilično mala grupa. A onda je Saunier Duval samo odjahao od nas na usponu.’

Slika

Saunier Duval je bio španski tim, koji sada ne postoji, a njihov penjački dvojac Leonardo Piepoli i Juan José Cobo pokazao je ostatku vodeće grupe čist par štikli na Hautacam-u tog dana.

Veteran Piepoli je osvojio etapu, a Cobo je bio drugi, ali je Cobo kasnije dobio etapu kada je Piepoli bio zabranjen na dvije godine jer je bio pozitivan na EPO tokom trke.

‘Samo sam ostao miran i pratio svoje rivale u generalnom plasmanu, a pred kraj etape osjećao sam se sve bolje i bolje i uspio sam izdržati, sjeća se Evans.

Hautacamov prosjek od 7,8% je dovoljno težak, ali pobija konstantno sjeckanje i promjenu nagiba koji karakteriše uspon, sa maksimalnom rampom od 13% koja pozdravlja vozače dok se približavaju skijalištu na vrhu na 1.653m.

‘Uobičajeno su mi takve vrste uspona, sa različitim nagibima, bile prilično dobre, ali kada imate loš dan na Pirinejima…’, kaže Evans. Australac je, međutim, uspio potpuno preokrenuti svoj dan.

'Pošto sam tako rano odustao, a da bih na kraju krenuo u žutu majicu, to je zahtijevalo priličnu promjenu u mom mentalitetu, naravno,' kaže Evans, koji se povukao iz takmičenja početkom 2015. sezone i sada radi za BMC bike kompaniju kao globalni ambasador.

Slika

‘Kao jahač koji pokušava osvojiti Tour de France koji izostane na usponu kategorije 3, to nije baš sjajno za vaše samopouzdanje.

I tako sam morao da pokušam da sve preokrenem i da imam malo poverenja u sebe, i na kraju sam ušao u vođstvo u trci.’

Evans je uzeo žuti dres nakon što je lider trke Kim Kirchen izgubio više od dvije minute od Australijanca.

Frank Schleck je završio etapu treći, samo pola minute manje od Piepolija i Coboa, ali skoro dvije minute ispred Evansa i Sastrea, što je Schlecka stavilo samo sekundu iza Evansa ukupno..

'U velikoj šemi te turneje, zapravo bi mi bilo bolje da sam bio samo nekoliko sekundi van žute na Hautacamu, jer nisam imao tim koji bi to mogao braniti.

‘Također, pošto sam imao tu nesreću, nisam baš vozio najbolje što mogu. Ali tako je bilo i uradili smo šta smo mogli, a ja jednostavno nisam imao dovoljno nogu da smanjim zaostatak za Sastreom u poslednjem hronometaru.

Slika

‘Bio sam dovoljno dobar za otprilike peto mjesto ukupno, a osvojio sam drugo, tako da je u tom pogledu bila dobra turneja.

‘I postao sam poznat po ljubljenju lava u Hautacamu,” dodaje Evans smijući se. 'Gledao sam Tour de France od 1991. i sjećam se da sam vidio prezentacije na podijumu na TV-u i vidio lava Crédit Lyonnais plišanog medvjedića kako je vođa utrke došao na podijum, i pomislio sam, kao 14-godišnji klinac težeći, nadajući se, sanjajući da ću jednog dana voziti Tour, da bih voleo jednog od tih medvjedića.

‘Tako da sam konačno, na vrhu Hautacama, dobio jednu od tih stvari, i bio je dug, dug, dug put do tamo.’

Haut contenders

Evans bi gledao kada je Hautacam prvi put popeo Tour 1994.

Francuz Luc Leblanc pobijedio je tog dana, dok je Španac Miguel Indurain, drugi na etapi nakon Leblanca, učvrstio svoje ukupno vodstvo u trci, skoro udvostručivši svoju prednost ispred Tonyja Romingera iz Švicarske.

Indurain je dominirao Turom između 1991. i 1995. godine, osvajajući ga pet puta zaredom, a Riis se pokazao kao jahač koji je okončao tu vladavinu 1996. godine.

Hautacam se od tada pojavio još četiri puta od te prve prilike, svaki put se predstavljajući kao završetak vrha.

Slika

Italijanac Vincenzo Nibali je posljednji vozač koji je tamo osvojio Tour etapu, 2014. godine, čineći to u finom stilu – solo pobjedom, u žutoj majici, što potvrđuje njegov status najboljeg vozača te godine.

Godine 2000. to je bila vitalna odskočna daska za Lancea Armstronga, koji je slomio svoje rivale na Hautacamovim kišom natopljenim stazama da bi ranije, poput Piepolija 2008. godine, izbrisao svoje ime sa liste vozača koji su tretirali Hautacam s poštovanjem i legitimno patili zbog njihovih rezultata tamo.

Potražite da se ponovo pojavi na ruti u narednih nekoliko godina. To je uspon koji će nastaviti da stvara dramu i služi kao ključno bojno polje na Tour de France.

Po brojevima: Hautacam statistika

Visina na vrhu: 1, 653m

Dobitak nadmorske visine: 1, 223m

Dužina: 16.3km

Prosečan gradijent: 7,8%

Maksimalni gradijent: 12%

Broj puta na Tour de France: 5

Posljednji vođa samita: Vincenzo Nibali, Astana, 2014

KoM Brana Laurens ten, Holandija, 37m 14s (12,5km segment ‘Hautacam’)

QoM Lauren Fitzgerald,Australija, 53m 00s (12,5km 'Hautacam' segment)