Big Ride: Dolomites

Video: Big Ride: Dolomites

Video: The Ride Beyond Crews most scenic rides in the Dolomites: YOLOMITES MARATONA 2024, April

Prije nego što Giro udari u Dolomite ovog vikenda, osvrćemo se na vrijeme kada smo vozili njegove legendarne uspone

Dolomiti su planine magije i čuda, gdje lokalni folklor pretvara nazubljene vrhove u zamkove mitskih kraljeva sa kulama, blistava jezera postaju začarana jezerca blistavog blaga, a snježne oluje koje zavijaju izazivaju pljuvačke i bijes drevnih duhova. Dok se penjem biciklom na Passo Pordoi od 2 239 m, uzvišeni prolaz kroz ovu očaravajuću regiju poznatu kao 'Monti Pallidi' (Blijede planine), priče me okružuju.

Legenda kaže da je srebrnaste kamene tornjeve ispred njih, koji u zoru sijaju zlatno, ružičasto i ljubičasto, naslikao magični patuljak kako bi privukao princezu koja živi u zvijezdama nazad svom zemaljskom princu. Bijeli cvjetovi runolika na livadama njeni su darovi s mjeseca. Čak i ljubitelji biciklizma ovdje postaju oduševljeni. Tokom 1940-ih, mještanin koji je gledao Giro d’Italia tvrdio je da je vidio italijanskog biciklistu Gina Bartalija kako se penje uz obronke okružena dva anđela, poput para nebeskih kuća. Danas, dok se penjem na prijevoj, zatičem samog pokojnog Fausta Coppi-a kako se vidi preko njegovog vrha. Italijanski heroj je ovdje ovjekovječen u ogromnom spomeniku na kojem je prikazan kako klizi kroz more obožavanih obožavatelja.

Prinčevi, duhovi, anđeli i šampioni su svi znakovi magične privlačnosti Dolomita, mjesta svjetske baštine Unesco-a u sjeveroistočnoj Italiji punog geoloških čuda i osnovnog hodočašća za bicikliste još od Giro d' Prvi nalet Italije ovde 1937. Ima nešto u vezi sa vanzemaljskom geologijom regiona, sa svojim visokim tornjevima i uvrnutim stubovima od stene, i intenzivnim suncem na velikim visinama, što inspiriše fantazije i sanjarenja. Izbočene kronike mitova i legendi samo naglašavaju strahopoštovanje koje izaziva ovaj veličanstveni krajolik. I upravo ova mješavina blistave ljepote i strašnog terena privlači bicikliste u ovo područje.

Slika

Dolomiti su krasili Giro više od 40 puta, a čuveni italijanski biciklisti kao što su Bartali, Coppi i Alfredo Binda ovdje su izgradili svoju reputaciju. Elegantni nazivi uspona – Campolongo, Falzarego, Valparola – skidaju se s jezika blagim ritmom i ritmom koji dočarava duge, vijugave puteve koji ih prelaze. Coppi, petostruki Giro šampion, obožavao je netaknutu ljepotu Pordoija, koji je predstavljen kao Cima Coppi – najviša tačka Giroa – u 13 navrata.

‘Bio sam prvi tamo na vrhu pet puta, možda zato što sam kad god sam bio u tom području mogao lijepo disati’, rekao je Coppi. Stare fotografije u obliku sepije hvataju velikog šampiona kako melje šljunkovite puteve pored snijegom prošaranih stijena, a progoni ga užurbani automobil s otvorenim krovom Bianchi brenda njegovog tima.

Ovdje se okupljaju i jahači amateri. Svakog juna u regiji se održava Sella Ronda Bike Day, kada su ceste zatvorene za saobraćaj i više od 20.000 vozača krene rutom Sella Ronda, prelazeći četiri prijevoja – Campolongo, Pordoi, Sella i Gardena – na poznatoj ski Sella Ronda tour. Maratona dles Dolomites slijedi u julu, sa 9.000 vozača na jednoj od tri staze, od 55-138 km. Italijani se bave sportom sa stilom: mnogi vozači dolaze nedelju dana ranije na zabave i treninge, trka se prikazuje na TV-u, a stanice za hranu su opskrbljene štrudlom od jabuka.

Ove godine obilježava se 30. izdanje Maratone, zbog čega sam došao da probam spektakularne planine na kojima je izgrađena legendarna reputacija trke. Prateći petlju u obliku osmice sličnu stazi na srednje udaljenosti Maratone, naša ruta pokriva 106 km i 3,130m penjanja, označavajući četiri prijevoja Sella Ronda i dodatne uspone do 2,105m Passo Falzarego i 2, 200m Passo Valparola. Ova klasična ruta će takođe činiti glavninu 14. etape Giroa 2016. u subotu 21. maja, kada će profesionalni peloton kretati ovim istim putevima zbunjujućim brzinama.

Longo ruta

Moja vožnja počinje u Hotelu La Perla u Corvari, elegantnom svetištu obloženom drvenim pločama koje se nalazi ispod nazubljenog masiva Sella. Nije lako spojiti luksuzne bistroe i spavaće sobe sa znojnim biciklistima, ali La Perla je to uspjela. Hotel vodi 'Leading Bike' ture u saradnji sa Pinarellom (koji je opremio poseban salon za bicikle sa biciklima koje su vozili Miguel Indurain i Sir Bradley Wiggins) i biciklističkim turoperatorom InGamba, čija je primamljiva mantra - 'Jedite milje, pijte u kultura' – svidjet će se svakom vozaču. Uz mehaničare na licu mjesta, soigneurs i izdašna jela koja se kuhaju u restoranima u stilu planinskog skloništa, to je odlično mjesto za provesti sedmicu u Dolomitima.

U mojoj vožnji mi se pridružuju Klaus, vlasnik Melodia del Bosco, još jednog hotela prilagođenog biciklistima u obližnjoj Badiji, i još jedan lokalni biciklista po imenu René. Obojica mi kažu da nisu baš u formi nakon zimskih uživanja, ali Klaus izgleda mršav kao točak, a René ima bicepse i četvorke kao Sir Chris Hoy. Zabijam na pedale siguran da ću danas biti lanterne rouge.

Nakon klizanja pored drvenih koliba Corvara, odmah počinjemo da se uspinjemo glatkim asf altnim putem do 1.850 m Passo Campolongo koji se vijuga kroz otvorenu zdjelu planinskih pašnjaka i borovih šuma. Trava na livadama, koja blista na ranojutarnjem suncu, besprijekorna je poput zelenila Auguste. René mi kaže da Corvarin grb sadrži zelena polja, crvene planine i bijelo nebo, a ova slika odjekuje u tri sloja livada, stenovitih vrhova i otvorenog neba ispred nas – iako je danas nebo bogato Azurno plavo.

Sa svojim blagim nagibom od 5-7%, put se razvija kao prostirka za dobrodošlicu dok se penjemo prema nebu, pored ski liftova, barijera od lavina, pastirskih koliba i sivih obronaka. Put se vijuga kroz niz ukosnica za koje René i Klaus kažu da liče na Moto GP stazu u Mugellu. Očigledno je jako zabavno ako se spuštate.

Slika

Od prvog zamaha pedale, smatram da je nemoguće odvojiti pogled od zadivljujućih sivih nazubljenih tornjeva Sella masiva, oko kojih će se naša ruta okretati. Daleko odozdo, oštre stijene izgledaju kao zubi nazubljenih ajkula koji grizu horizont. U takvom vanzemaljskom krajoliku, lako je uroniti svoj um u sve te divlje lokalne legende.

Prava istorija iza ovog neravnog terena nije ništa manje izuzetna. Prije dvjesto pedeset miliona godina Dolomiti su bili dio spektakularnog koralnog grebena u prvobitnom okeanu Tetis, oblikovanog tokom vremena od gomila sabijenog morskog sedimenta. Godine tektonske aktivnosti i vulkanske erupcije pomogle su da se ovaj greben pretvori u zemaljski teren. Ali obići ove jezive kamene tornjeve znači istražiti drevni podvodni greben koji su titanske sile iskovale u jedinstvene arhitektonske oblike.

Na vrhu Passo Campolonga nalazi se mali plato sa restoranom na vrhu planine. Krećemo ravno pored njega u potrazi za zujanjem našeg prvog spusta, koji se otvara pred nama kao niz vrtložnih skretanja, okruženih borovima i otkrivenim ožiljcima stijena. U prosjeku od 7,1%, spust je strmiji od penjati se, a put prema dolje je ljepljiv, pozivajući vas da brzo spuštate krivine. Navlačimo neke jakne i počinjemo krivudavo putovanje prema selu Arabba 274m ispod. Čak ni motociklisti, kod kojih je Sella Ronda toliko popularna, ne stižu do doline prije nas.

Chasing Coppi

Drugi od četiri uspona koji čine rutu Sella Ronda je 2, 239 m Passo Pordoi. Završen 1904. godine, put se vijuga kroz zakrpe livada okruženih borovim šumama i grebenastim sivim vrhovima. Uspon od 9,4 km je strmiji od Campolonga, sa prosječnim nagibom od 6.7% i nekoliko oštrih rafala na 9%. Više od 30 ukosnica čuva njegove padine, a ja se više puta izvlačim iz sedla da pomjerim mliječne opekotine u tetivama. Inspirativno obilježje Dolomita je to što su usponi ovdje tako otvoreni, što vam omogućava da bacite pogled na dolinu ili da buljite u stijene koje krunišu vrh ispred vas.

Kada konačno stignemo do prijevoja, zastajemo kod spomenika Coppi. Klaus mi kaže da je uobičajeno skinuti biciklističku kapu i staviti je na glavu velikog šampiona. Na ploči piše: „U sjeni ovih veličanstvenih dolomitskih vrhova, ova bronzana ploča zauvijek će svjedočiti o neuporedivim podvizima najvećeg bicikliste. Za Fausta Coppija, Il Campionissimo, šampiona šampiona.’

Na istoku je kružna kosturnica koja sadrži posmrtne ostatke 8.582 njemačka i austrougarska vojnika koji su ovdje poginuli. Dolomiti su bili poprište žestokih borbi u oba svjetska rata, sa mnogim vojnicima koji su umirali od hladnoće i izloženosti, kao i od žestokih borbi.

Kad počinjemo spuštanje, podsjetio sam se na priču sa Giro d’Italia 1940. godine. Bartali – tada Coppijev saigrač u timu Legnano – skrenuo je lijevo pri dnu umjesto da skrene desno na Passo Sella. U vreme kada je Bartali sustigao svog 20-godišnjeg kolegu iz tima, Coppi (koji je vodio trku) je počeo da puca nakon nekoliko dana u sedlu, a Bartali je bio primoran da natrpa sneg na zadnji deo Coppijevog dresa da bi oživeo njegov duh.

Provjeravam da sam skrenuo ispravno i započeo treći uspon u danu na Passo Sella. Uspon počinje u hladu guste borove šume koja pruža dobrodošlo olakšanje. Nagibi na dnu lebde oko 6%, ali skaču na 7-8% na gornjim padinama. Međutim, posljednjih nekoliko kilometara Passo Selle jednako je uvjerljivo kao i svaki koji sam vozio. Okrećući se oko jedne od poslednjih ukosnica, dižemo se uz strmu uzbrdicu da bi nas pozdravio zid ogromnih sivih stenskih piramida koje izbijaju iz zemlje ispred nas. Očaravaju svojom veličinom i veličinom. Pitam Klausa da li se ikada navikne da ima tako zadivljujuće pejzaže na svom pragu. Uz osmijeh i odmahivanje glavom, imam svoj odgovor.

Dan u Gardeni

Nekoliko bijelih oblaka i kapi kiše prate naš spust prema završnom usponu petlje Sella Ronda – 2, 136m Passo Gardena. Ali mračno vrijeme samo povećava ljepotu našeg okruženja.

Početni kilometri Passo Gardena karakterišu dug, ravan uspon kroz šumovitu dolinu u senci impozantne litice, pre nego što stignete do kratkog platoa na pola uspona. Pedalirajući prema nazubljenim vrhovima na njegovom vrhu, osjećam se kao da počinjem opsadu ogromne tvrđave. Međutim, sa prosječnim gradijentom od 6%, znam da je ovo bitka u kojoj će strpljenje pobijediti.

Kada konačno stignemo do divljeg i vjetrovitog vrha, s njegovom gomilom ogromnih gromada i oštrih kamenih tornjeva, Klaus mi kaže da vrijedi otkotrljati se nekoliko stotina metara na drugu stranu, gdje odmaralište Rifugio Alpino pruža spektakularan pogled. Zastajemo na neko vrijeme da odmorimo noge i nahranimo oči dolinom ispod nas. Spuštanje će biti zabavno, kaže Klaus. Val Gardena, obližnja skijaška staza, domaćin je brojnih utrka Svjetskog kupa u spustu, a siva vrpca puta ispred nas potvrđuje da ćemo također uživati u finoj zabavi uz pomoć gravitacije.

Spuštanje ima duge ravne na kojima možemo ubrzati tempo, prošarane oštrim ukosnicama koje nas vraćaju u sigurnosni način rada. Povremene velike pukotine na putu, ožiljci od žestoke zime, izgledaju dovoljno veliki da proguta točak, ali površina puta je generalno ljubazna. Divovske barijere od lavina nižu vrh s naše lijeve strane, dok oblaci bacaju sjene na šumu s naše desne strane. Prebrzo napravim nekoliko skretanja i obuzdam se, ali Klaus i René su vještiji i pucaju naprijed, pored crvenih žičara, drvenih koliba i ariša, sve dok se ne vratimo u Corvaru.

Slika

Neophodno je ponoviti Passo Campolongo kako bismo završili rutu osmice koju smo planirali, ali to je blagi uspon i dobra prilika za razgovor o biciklizmu i opremi. Fascinira me što Klaus i René nose Rapha odjeću i čini se da su više zainteresirani za razgovor o Sir Bradley Wigginsu nego o Vincenzu Nibaliju. Koliko god britanski biciklisti vole da istražuju biciklistička igrališta u inostranstvu i uživaju u nasleđu italijanskog biciklizma, čini se da su naši evropski rođaci jednako oduševljeni britanskom biciklističkom kulturom.

Kada ponovo stignemo do grada Arabba, ovaj put se račvamo lijevo i uživamo u uzbudljivom trčanju dolinom do grada Andraza, koji uključuje 200m spuštanja u 10km. Udaram na padove, snažno pedaliram i uživam u slobodnoj brzini. Prolazimo kroz niz kremastih kuća i hotela boje breskve u uspavanom selu Pieve di Livinallongo, prije nego što klizimo duž balkonske ceste do Andraza.

Odavde počinjemo posljednje uspone dana, prvo do Falzarega, prije nego što nastavimo istim putem do Passo Valparole. Prolaz Falzarego izgrađen je na vrijeme za Zimske olimpijske igre 1956. u obližnjoj Cortini d’Ampezzo. Rani dio je dovoljno pikantan i prolazimo kroz mirisnu borovu šumu koja ima dosta lažnih stanova. Šuma se otvara u intervalima kako bi se povremeno mogla vidjeti dolina ispod, što nam pomaže da dokažemo da zapravo napredujemo okomito.

U zaseoku Pian di Falzarego prolazimo pored male kapelice. Na gornjim padinama krećemo u tunel i zavijamo se oko uske krivine isklesane na padini planine, što znači da uronimo u hlad pećine prije nego što izronimo na sunčevu svjetlost s druge strane. Pametno projektiran put ovdje se drži kamenim lukovima koji izdaleka podsjećaju na rimske ruševine. U posljednjim kilometrima gusta zelena šuma ustupa mjesto šiljastim stijenama, gomilama sipine i kolosalnim pločama stijena. Nakon 885m uspona, to je neprijateljski doček i osjećam se neobično ranjivo.

Slika

Uprkos hladnom prijemu, vrijedi nastaviti još 1,2 km do Passo Valparola. Ova zadnja dionica je teška, zahvaljujući nekim zločestim nagibima od 15% i okrutnom načinu na koji cesta pruža bljeskove zamišljenih vrhova, iako se pravi krije iza stena i litica.

Kada stignem do Paso Valparole, otkrivam strog, ali upečatljiv pejzaž koji je još uvijek prožet ožiljcima od žestokih bitaka koje su ovdje vodile talijanske i austrijske trupe tokom Prvog svjetskog rata. Imajući u vidu njegovu mračnu istoriju, na vrhu je iznenađujuće jeziva atmosfera. S desne strane se nazire monolitni vrh Lagazuoi, planina visoka 2835 metara koja skriva ratne tunele, rovove i mitraljeske kupole. Muzej beleži neke od brutalnih borbi koje su se ovde odigrale i odjednom se moja privatna bitka sa planinom ne čini toliko važnom.

Nakon nekog vremena istraživanja vrha, počinjemo naš posljednji spust nazad u Corvaru. Lokalni stanovnici uživaju u izreci „Pedala forte, mangia bene“(teško pedali, dobro jedi) i svi troje smo željni da se vratimo u hotel kako bismo napali drugu vrstu planine – onu od tjestenine. Kada stignemo u Corvaru, s kasnovečernjim suncem koje oslikava vatrene nove nijanse na izbijeljenim vrhovima koji okružuju grad, naša ruta osmice je konačno gotova. Ovo je vožnja koja će dobiti 10 od 10, međutim, sa svakim neustrašivim biciklistom željnim da istražuje planine bogate istorijom, herojima i legendama.

Kako smo stigli tamo

TRAVEL

Monarch Airlines (monarch.co.uk) leti za Veneciju Marco Polo iz Londona Gatwicka, Birminghama i Manchestera, s cijenama koje počinju od £64 povratno. Transferi od Venecije do Alta Badije su dostupni taksijem, šatlom ili zajedničkim autobusima.

SMJEŠTAJ

Hotel La Perla (hotel-laperla.it) u Corvari nudi biciklističke pakete "Leading Bike" po narudžbi, uključujući planove obroka, obilaske sa vodičem, usluge pranja rublja, najam bicikala i još mnogo toga. Pinarello Passionate Lounge na licu mjesta sadrži neke legendarne bicikle, uključujući one koji su pripadali

Sir Bradley Wiggins i Miguel Indurain. Paketi za tri noćenja počinju od 286 funti po osobi, što uključuje najam Pinarello Dogma F8 i usluge mehaničara i soigneura. Specijalni Giro d’Italia paketi su sada dostupni.

INFORMACIJE

Posjetite turističku web stranicu Alta Badia (altabadia.org) za informacije o novoj infrastrukturi 'Bike Friendly', što znači da biciklisti mogu besplatno preuzeti karte ruta i nositi bicikle na ski liftovima. Možete rezervirati izlete s vodičem kroz Dolomite Biking (dolomitebiking.com).

HVALA

Hvala Vicky Norman iz Heaven Publicity i Nicole Dorigo i Stefanie Irsara iz turističke zajednice Alta Badia na organizaciji putovanja; porodici Costa, Piu Planatscheru i osoblju hotela La Perla na gostoprimstvu; i Klausu Irsari i Renéu Pitscheideru za njihovo sjajno društvo na vožnji.